مواد لازم

قنبرپلو

۴
مواد اصلی
گوشت چرخ کرده
۵۰۰ گرم
برنج
۳ پیمانه
پیاز درشت
۳ عدد
آرد نخودچی
۳ قاشق سوپ خوری
کشمش
۱۰۰ گرم
رب انار
۱ قاشق سوپ خوری
شیره انگور
۱ قاشق سوپ خوری
مغز گردو
۱۰۰ گرم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
روغن
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

قنبرپلو

طرز تهیه

قنبرپلو

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
برنج را شسته و مقداري آب روي آن بريزيد و با كمي نمك خيس كنيد.
۲
گوشت چرخ‌كرده را در كاسه‌اي با ادويه‌ها (نمك، فلفل و زردچوبه) و آرد نخودچي مخلوط كنيد. مايه گوشت آماده شده را خوب با دست ورز دهيد تا كشدار و چسبنده شود. حالا شروع كنيد آنها را به شكل كوفته قلقلي‌هاي كوچك درآوريد. همه مايه گوشت را به همين صورت قلقلي كنيد.
۳
در ماهيتابه‌اي روغن ريخته و حرارت دهيد تا داغ شود، بعد كوفته قلقلي‌هاي ريز را كه آماده كرده‌ايد، در روغن تفت دهيد. وقتي همه طرف كوفته‌ها سرخ شدند آنها را از روغن خارج كنيد و كناري بگذاريد.
۴
پياز را ريز خرد كنيد، در تابه‌اي با روغن سرخ كنيد تا طلايي شود. گردو را هم بعد از خرد كردن به پياز داغ اضافه كنيد و همراه با پياز داغ كمي تفت دهيد حالا كشمش را اضافه كرده و بعد از يك دقيقه آن را از روي حرارت برداريد.
۵
برنج را در قابلمه‌اي حاوي آب جوش ريخته و بجوشانيد. وقتي كه برنج سبك شد و روي سطح آب آمد، آن را آبكش كنيد. قابلمه‌اي كه مي‌خواهيد غذا را در آن درست كنيد آماده كرده و لايه‌لايه مواد آماده - يعني مخلوط كشمش و گردو و كوفته‌ها - را لابه‌لاي برنج بريزيد.
۶
رب انار را با كمي آب رقيق كرده و با شيره انگور مخلوط كنيد، بعد آن را روي برنج ريخته و آن را دم كنيد. مدت زمان دم كشيدن برنج حدود نيم ساعت است. البته يادتان نرود حرارت اجاق در حين دم كشيدن برنج بايد ملايم باشد.
تصاویر مراحل تهیه

قنبرپلو

بیشتر
نظرات دستور پخت

قنبرپلو